Monday, November 3, 2008

Co-op näitab teed eetilises kaubanduses. Roheline Värav 11.05.2006

Suurbritannia suurim kooperatiiv Co-op Grupp tuli sel kevadel välja oma järjekordse uudistootega eetilises kaubanduses – pudeliveega, mille ostmisel toetatakse Aafrika vaestele kogukondadele kaevude ehitamist. Ehitatavatele kaevudele on leitud kaval disain: tegu on värvilise karuselliga, mida lapsed saavad mängides ringi ajada ja mille ringi käimisel pumbatakse vesi maa alt välja. Ühe sellise kaevu ehitamiseks tuleb ära müüa 30 000 pudelit joogivett.

Kiire pilk ükskõik millise supermarketi riiulile ütleb, et viimaste aastatega on tarbija valikud tohutult laienenud. Toiduainetööstused on tarbijad valikuvõimalustega ära hellitanud, kuid sellel valikuvabadusel on ka oma tumedam pool. Küllusega käivad kaasas kõrvalnähud – terviseprobleemid, kahjud keskkonnale ja loomade heaolu on tõusnud liigagi päevakorda. Eurooplasest tarbija on muutunud üsna umbusklikuks toiduainetööstuste suhtes ja otsib eetilisemaid alternatiive.
Co-opi vastutustundliku müügi poliitika algas 1995. aastal pärast 30 000 inimest käsitlevat tarbijauuringut, kus selgus, et tarbijad pole rahul sellega, et neil puudub kontroll oma toidu päritolu üle.

Nüüdseks on inglise tarbijal võimalik saada iga Co-op poest ostetud kauba kohta täielikku informatsiooni: kes on toote valmistanud, millisest toormest ja kust on toore pärit. Samuti hoolitseb firma selle eest, et vastutustundetute ettevõtjate pahateod avalikuks saaksid – raport Toidukuriteod (Food crimes) on globaalse toiduturu tagamaadest huvitatule kohustuslik kirjandus.

Co-op on osa kooperatiivsest liikumisest. See tähendab, et kõigil ettevõtte osanikel ehk liikmetel on võrdne võimalus osaleda otsuste tegemisel olenemata investeeritud summa suurusest. Selleks, et saada Co-opi liikmeks, tuleb maksta vaid üks inglise nael. Kooperatiiv on tarbijate omanduses olev ettevõte, seega ei teeni ta ei tööstuste ega valitsuste, vaid tarbijate endi huve.

Co-op Grupp otsustas 2005. aastast lõpetada vabatahtlikult ebatervislike toodete reklaamide tellimise lastesaadete ajal. Inglismaal domineerivad nii televisioonis kui tänavareklaamis hoopis Co-opi Õiglase Kaubanduse reklaamid. Samuti toetatakse mitmeid harivaid üritusi, mis sellist kaubandust propageerivad ning tuuakse turule aina uusi ausal teel kaubeldud tooteid.

Vastutustundlik kaubandus

Co-opi kaubamajad on Inglismaa juhtivad Õiglase Kaubanduse kaupade müüjad: nende oma märgiga sortimendis leidub 126 Õiglase Kaubanduse toodet, sh viis Lõuna-Aafrika veini, mille müümisest saadud kasumist läheb osa viinamarjaistanduste töötajate lastele sõimede ehitamise toetamiseks ning osa täiskasvanute kirjaoskamatuse vähendamiseks arengumaades.
Aastast 1999 on Co-op Grupp hoolitsenud selle eest, et nende 1800 kaubamajas müüdav toit ei sisaldaks geneetiliselt muundatud organisme (GMO), samuti ei ole nende müüdav sealiha, kanaliha ja munad toodetud GMO-sid sisaldava sööda abil. Plaanis on ka teiste kaupade juures hakata jälgima GMO-vaba tooraine reeglit. Co-opi GMO-vastase poliitika juurutamisele eelnes jällegi põhjalik tarbijauuring, millest selgus, et enamus tarbijaid sooviksid olla kindlad, et nende toidus modifitseeritud geene ei esine.

Sarnase uuringu tulemusena on juba ammu Co-op oma brändi toodetest välja juurinud maitselisandi naatrium glutamaadi ja paljude toiduvärvide lisamise.

Liikmete sõnaõigus

Co-op Grupil on üle 1,5 miljoni üksikisikust liikme, kes on koondunud haruühistutesstesse üle kogu Suurbritannia. Liikmestaatuse saab makstes sissemaksu, mis võib olla ka vaid ühe naela suurune. Selline sissemaks annab liikmele võimaluse saada pidevat infot firmas toimuva kohta, samuti saada gruppi kuuluvates ettevõtetes osanikele mõeldud soodustustega kaupa, aga samuti hääleõiguse kõigi ühistu ees olevate küsimuste lahendamiseks.

Igal liikmel on võimalus võtta aasta lõpus vastavalt oma investeeringule välja kasum, kuid samas on ka võimalik osa sellest jätta alles fondi, mille eest toetatakse kohalikke koole või aktiive erinevate projektide läbiviimiseks. Co-opi aktsiatega ei saa börsil kaubelda ja seega ei saa keegi ka firma tulevikuga manipuleerida.

Co-op Gruppi kuuluva kooperatiivpanga meediaanalüütiku Andy Hammertoni sõnul pole aga kooperatiivne tegevus tänapäeval moes: «Ühest küljest läheb meie äridel väga hästi ja tarbijad on rahul meie eetilise kaubandusstiiliga, teisest küljest on möödas need ajad, kui inimesed olid huvitatud ettevõtte elus aktiivselt kaasa löömisest, enamus meie liikmeid on juba vanemad inimesed ja noorte seas pole see enam populaarne,» sõnas ta.

Vaatamata tavakodanike väikesele aktiivsusele on Co-op oma sotsiaalse vastutuse (corporate social responsibility) aasta-aruannetega, kus kirjas kõik ettevõtte heateod, saanud maailma vabaühenduste seas lausa kuulsaks. «Ka ELFi esimese aastaaruande tegemisel oli Co-opi sotsiaalse vastutuse aruanne üks eeskujudest, väga tore oleks, kui ka Eesti äriettevõtted nendest veidi indu saaksid,» ütles ELFi endine tegevjuht Toomas Trapido.


Kooperatiivpank hakkab pilvelõhkujaga päikest püüdma

Manchesteris asub varsti Euroopa suurim vertikaalne päikesepaneelidega kaetud pind. Kaks aastat tagasi otsustasid Kooperatiivpank ja Co-op kindlustusettevõte (CIS) Inglismaal Mancesteris katta 1962. aastal ehitatud pilvelõhkuja kolm seina päikesepaneelidega. Co-op Grupi osana on Kooperatiivpank ja CIS võtnud eesmärgiks olla oma ühise pangahoone arendamisega innovatiivne ja tulevikku nägev firma.

Pilvelõhkuja kolm seina kaetakse 7244 tumesinise päikesepaneeliga, mis toodavad aastas nii palju elektrit, et sellega saaks soojendada 9 miljonit tassi teed. Kogu projekt läheb maksma 5,5 miljonit inglise naela ning on seega suurim päikeseenergia projekt kogu Suurbritannias. Projekti arendajad loodavad, et ligi 122 meetri kõrgune päikesepaneelide sein muutub lähiajal ka Manchesteri üheks suurimaks turismiatraktsiooniks.
Kooperatiivpanga keskkonnakonsultant Catheline McAlinderi sõnul on küll energia kogus, mida päikesepaneelid toota suudavad märkimisväärne, kuid hoone energiatarve on kõvasti suurem.

«Kuna tegu on Manchesteri suurima kontorihoonega, kus töötab igapäevaselt ligi 4000 inglast, siis juuakse siin tõenäoliselt see 9 miljonit tassi teed ära ühe kuuga,» naeris McAlinder inglaste teelembuse üle. McAlineri arvates on päikesepaneelide kasutusvõimalused põhjapoolsetes riikides alahinnatud: «Tegelikult töötavad need paneelid iga ilmaga, pilvisusega on vaid efektiivsus veidi väiksem ja isegi sombusel Inglismaal on päikesepaneelide elumaja katusele paigaldamine kasumiga tegevus.»

Panga meediaanalüütiku Andy Hammertoni sõnul ei olnud projekti taga mitte soov elektriarvete pealt kokku hoida, vaid näidata maailmale, et ka suurfirma saab oma tarbimises olla vastutustundlik. «Kogu Co-op Grupi tegevus on suunatud sinna, et olla kõige eesrindlikum eetilise kaubanduse ja keskkonnasäästu alal, loodame selle pilootprojektiga julgustada teisigi vastutustundlikke ettevõtjaid.»

No comments: